Rouwen in tijden van corona

29 maart 2020

Rouwen is een tijd van aanpassen  aan een andere situatie. Aanpassen aan de leegte van een dierbaar iemand die er niet meer is, aanpassen aan een verlies op een andere manier.
Een periode waarin je heen en weer gaat van bezig zijn met het verlies, het verdriet en de pijn om wat er niet meer is, degene die je kwijt bent aan de ene kant en aan de andere kant het doorgaan met je leven, gaandeweg ook het zoeken naar nieuwe wegen.
In een periode van rouw kun je veel houvast hebben aan de structuur van bijvoorbeeld je werk of andere vaste bezigheden, aan de mogelijkheden van afleiding, aan de contacten met mensen die je na staan.

Veel alleen, veel lege tijd
En toen was er ineens de corona-crisis.
(Bijna) allemaal zitten we veel meer thuis. Sociale contacten zijn minder, anders, geworden. Er is veel minder afleiding, veel minder mogelijkheid om ergens naar toe te gaan.
Dat betekent dat er steunpunten in die zware periode van verlies en rouw wegvallen. Niets is meer ‘gewoon’. Behalve de grote aanpassing die rouw toch al met zich meebrengt, is er nu de aanpassing aan dit nieuwe dagelijkse leven. Je bent misschien veel meer alleen dan je gewend was, je hebt meer ‘lege’ tijd.
Het kan betekenen dat je meer gaat piekeren en malen. Misschien kamp je ook met angst voor het virus, voor besmetting van jou of mensen die je dierbaar zijn. Je mogelijkheden om te zoeken naar nieuwe wegen in je leven, een nieuwe invulling misschien, zijn veel kleiner. Veel vaker zit je aan de ‘verlies-kant’ van rouw.

Houvast
Een paar tips die je wellicht helpen om het houvast in deze tijd te behouden:
– Realiseer je dat het normaal is dat je meer last hebt van onrust, verdriet en
misschien angst
– Vermoeidheid en nergens toe komen: de meeste mensen die rouwen herkennen
dit. Bovendien: deze bijzondere en vaak moeilijke tijd kost ook energie voor ons
allemaal
– Zorg voor structuur in je dagen door een schema te maken van bezigheden en je
daar ook aan te houden, zonder dat het een keurslijf wordt
– Ga voldoende naar buiten, met inachtneming van de regels en aanbevelingen die
nu gelden
– Blijf bewegen naar je eigen mogelijkheden
– Blijf contact houden met je dierbaren, bijvoorbeeld via beeldbellen
– Als je veel piekert, zoek dan eens op internet naar yoga- of mindfullness-
oefeningen.
Niks voor jou? Misschien is het nu een goede tijd om het eens uit te proberen.
– Internet biedt heel veel mogelijkheden, maar gebruik het gericht en met mate.
‘Schermtijd’ maakt ook dat je ‘in je hoofd’ gaat zitten en bijvoorbeeld moeilijker in
slaap komt
– Doe geregeld iets ‘geks’: zing heel hard mee met een smartlap, teken een
zelfportret, ga vingerverven, bak een brood, begin een (mini-)moestuin……

En vooral: kijk met mildheid naar jezelf. Er is niet één ‘goede’ manier om dit te doen. We zijn
allemaal zoekend, kleunen er soms naast en zien het af en toe niet meer zitten. Dat
mag. Er komt altijd een nieuwe dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.